Вплив біблійних мотивів та соціальних стереотипів на формування образу жінки в агіографічній літературі III –V на прикладі окремих історичних осіб. Ч. 3.

Автор – Соломія Сеняк

Попередня частина: https://lvivmedievalclub.wordpress.com/2022/06/05/formuvannja_obrazu_znatnoji_zhinky_khrystyjanky_na_prykladi_rivnoapostoljnoji_oleny/

Дияконеса Олімпіада

У період становлення християнства як державної релігії в пізньоантичний період особливе місце займали жінки. Вони були провідниками ідей християнства у реальне повсякденне життя. Науці відомі часті переходи знатних жінок у лави служительок церкви – черниць, дияконес. Це історичне явище характеризує релігійний бік життя представниць привілейованого стану – прагнення духовної та моральної досконалості. Існувало кілька напрямів діяльності знатних жінок без прийняття духовного сану: благодійність, будівництво та благоустрій монастирів, допомога хворим, бідним. На благодійну діяльність витрачалися колосальні суми, іноді можна порівняти у відсотках до величини всієї скарбниці імперії. Пам’ять про багатьох таких жінок збереглася у віках. Їхні приклади соціальної мобільності мають загальноісторичне значення для розуміння соціальної та суспільної ієрархії.

Більшість знатних жінок цього періоду були освіченими, листувалися з церковними ієрархами, які ставали прикладом духовного досконалості. Цікавим, і, мабуть, неординарним прикладом агіографічних згадок є дияконеса Олімпіада. Хоча агіографічна література, як вже зазначалося у даному дослідженні, надає помітну перевагу опису життя святих чоловіків, а не жінок, унікальний життєвий досвід Олімпіади є описаний у багатьох агіографічних джерелах. Зокрема, глибоким свідченням про роль цієї жінки в церкві є листування Івана Золотоустого, який надіслав їй сімнадцять листів, у яких підтримував її працю, нагадував про її силу духу та характеру. Олімпіада також згадується Палладієм та Созоменон.

Дияконеса Олімпіада походила із однієї з найбільш відомих римських родин – Анісіїв. Вона народилася біля 370 року. Мати святої Олімпіади була заручена з Констянтином, сином імператора. Після смерті нареченого вона вийшла заміж за царя Вірменії Арсака. За словами єпископа Палладія «Вона була справжньою Божою дитиною».[1] Батьки Олімпіади швидко померли, тому її вихованням займалася Теодозія, благочестива жінка, родичка св. Григорія Богослова. Святитель Григорій згадує про це в листі до Олімпіади.[2] Таким чином ще з дитинства вона була вихована у християнській вірі. Ще будучи підлітком, вона отримала хрещення і цілковито віддалася аскетичним подвигам: суворо постила, багато молилася і ночами читала Святе Письмо та книги про християнське благочестя.[3]

На думку єпископа Палладія, Олімпіада володіла великодушністю, нескореним серцем і твердою, як камінь, душею. Її близькі, зі слів Йоана Золотоустого, дивувалися, як  в такому крихкому тілі вміщалася така мужність, яка перемагала всі труднощі і небезпеки.

Олімпіада була розумна, розсудлива і скромна. Вона була сповнена любов’ю, яка виливалася у благодійність. Крім єпископа Палладія, великі святителі того часу, Григорій Богослов, Іван Золотоустий та інші, які близько знали Олімпіаду, залишили найкращі спомини про її високі моральні якості.[4]

Ще неповнолітньою Олімпіаду видали заміж за Невридія, єпарха Константинопольського. Але Олімпіада, сповнена любові до Небесного жениха, у шлюбі зберегла дівство. Перед її одруженням Григорій Богослов, який по батьківськи любив її написав для неї вірш, відомий під назвою: «Поради Олімпіаді».[5] Цей вірш виразно демонструє установлені на той час взаємини подругів у християнстві: «Шануй Бога, а потім подруга – око твого життя, керівника твоїх намірів. Його одного люби, йому одному звеселяй серце, […] в дусі однодумності зберігай нероздільну прив’язаність. Дозволяй собі лише таку свободу, на яку спонукає тебе любов чоловіка […]. Коли чоловік роздратований, поступися йому, а коли втомлений, допоможи ніжними словами і добрими порадами […]. Яка б ти не була роздратована, ніколи не докоряй чоловікові, тому що він є для тебе найбільшим здобутком […]».[6] Модель домогосподарки, яку пропонує Олімпіаді Григорій була класичною в язичницькому світі того часу, і стала класикою християнства, що свідчить про те, наскільки ментальність суспільства поглинула прогресивні тенденції християнства у ставленні до жінок, які проявлялися в перших століттях існування Церкви.

Однак подружнє життя Олімпіади тривало не довго. Її чоловік помер, і Олімпіада, будучи дуже багатою, отримувала багато пропозицій щодо нового одруження, навіть імператор Теодозій спонукав її до цього. Свята Олімпіада писала імператору:

«Якщо б Цар небесний, Господь мій Ісус Христос, хотів, щоб я жила з чоловіком, то не забрав би у мене першого чоловіка. Коли ж я усвідомила свою нездатність до спільного життя, що не могло подобатися моєму чоловікові, Він звільним його (чоловіка) від шлюбних уз, а мене від важкого ярма чоловічої неволі. Цим Він показав мені моє істинне покликання».[7]

Імператор віддав її володіння в опіку до досягнення нею 30-ти років, що вона прийняла дуже спокійно:

«Пане, ти виявив мені милосердя […] Опікою над моїм майном я звільнена від великих турбот. Для більшого мого щастя, віддай наказ, щоб воно було роздане церквам та бідним. Так як я віддавна боюся схильності до суєти, яка виникає про роздачі майна. Часові блага, напевно. могли би віддалити моє серце від істинних духовних і вічних благ».[8]

Імператор тоді звелів повернути їй майно:

«Така добродійна дівиця найкраще зуміє використати ці блага».[9]

З того часу Олімпіада відкрила свій дім для єпископів, монахів, священників та інших духовних осіб. Їй тоді було 21 рік.

Тоді ж вона вступає до Церкви в сані дияконеси і цілковито посвячує себе служінню Богу і ближнім, використовуючи для цього все своє багатство, своє становище у світі, всі здібності свого розуму і всі свої знання. Патріарх Нектарій, знаючи ці високі якості святої посвятив її в диякоенси швидше, ніж це належало за церковними правилами.[10] Дияконеси тоді зараховувалися до клиру.[11]

В своєму служінні Олімпіада цілковито віддавалася благодійності. Вона годувала служителів престолу, приймала дів, допомагала вдовам, виховувала сиріт. Багатьох, хто відійшов від віри, вона навертала до Бога, допомагала в’язням, викуповувала з неводі рабів. До обов’язків дияконеси також належало готувати дітей та жінок до хрещення. Вона мала повагу до священства, була сповнена благоговіння перед подвижництвом. Незважаючи на багатство, Олімпіада, відмовилася від всіх задоволень світу і вела просте життя. Вона ніколи не їла м’яса. Нічні чування стали для неї звичкою і весь вільний час вона посвячувала молитві та читанню. [12]

Незважаючи на благочестиве життя, Олімпіада також зазнавала переслідування. Її переслідування розпочалося разом з переслідуванням Йоана Золотоустого, і закінчилося вигнанням обох з батьківщини. Ставши на патріарший перстіл, Йоан Золотоустий розпочав боротьбу із зловживаннями у церкві та з нечестивим життям тих, хто вважав себе християнами, але зовсім не жили християнськими цінностями. Це викликало спротив знаті, на чолі якого виступала дружина імператора Аркадія Євдоксія. Разом із Йоаном Золотоустим нападкам піддалася і вірна йому дияконеса Олімпіада. Вона була несправедливо обвинувачувана на підставі різних наклепів (наприклад, її звинувачували у підпалі храму святої Софії, хоча сама вона побудувала багато храмів), тягали по судах, довели до хвороби і засудили на вигнання. Три роки (404-407) вона поневірялася принижена і відкинута. Саме в цей час були написані листи до неї Івана Золотоустого.[13] Листи Івана Золотоустого названі Палладієм, вершиною творів про страждання.

«Яке слово буде достатнім, якими повинні бути розповіді, якщо б хто небудь хотів би перелічити твої страждання, починаючи з дитинства до теперішнього часу, страждання від рідних, від чужих, від друзів і ворогів, від родичів і чужих, від тих, хто мав владу  і від простих людей і навіть від клиру? Тому що кожне із цих страждань, якщо б хто небудь хотів його викласти, само по собі здатно перетворити розповідь про нього в  цілу історію».[14]

Листи святителя Івана Золотоустого до святої Олімпіади свідчать про їх близькі духовні стосунки, і про ті страждання, які переживала Олімпіада через несправедливе гоніння патріарха. Вони є також зеркалом, в якому відображені моральні якості її благочестивої душі.

«Від маленької  і до цього часу ти безустанно годувала голодного Христа, поїла спраглого, одягала нагого, приймала його подорожуючого, відвідувала хворого, приходила до ув’язненого».[15]

«Розкіш, земне багатство не заполонювали твоїх думок».[16]

Точних відомостей про дату смерті Олімпіади не має. Одні автори стверджують, що вона померла у 408 р.[17] Інші – що у 410 р.[18]

Згідно з церковним переказом свята Олімпіада з’явилася уві сні митрополиту Нікомидії і сказала:

«Поклади моє тіло в труну, постав труну в човен і відправ її по течії Босфору; де труна зупиниться, там мене й поховайте».[19]

Її бажання було виконано: човен пристав до містечка Врохдіс поблизу монастиря святого Томи, який він колись сам і заснував. Там вона й похована.[20]

Святе життя Олімпіади було предметом потіхи, радості для багатьох і наслідування для тих, хто шукає вічних благ.

«Життя без марнославства, відкрита зовнішність, щира вдача, обличчя без усяких прикрас, виснажене тіло, скромний розум, без всякої гордості розсудливість, незворушливе серце, неустанне чування, безмірна любов, неосяжна благодійність, бідний одяг, надмірна стриманість, думки скеровані до Бога, вічні надії, неймовірні діла милосердя – ось всі її прикраси»[21] – зазначає Палладій.

Найпомітнішою спадщиною Олімпіади є її життя, яке належить до історії служіння в Церкві. Звичайно, що це служіння було обмежене соціальними уявленнями про жінку того часу, але Олімпіада в значній мірі долає ці обмеження у своєму дияконському служінні.


Покликання:

[1] Палладий. Лавсаик, или Повествова­ние о жизни святых и блаженных отцов. Об Олимпиаде  // доступ отримано 19.04.2022  https://lib.pravmir.ru/library/book/1220

[2] Григорий Богослов. Советы Олимпиаде / / Творения иже во святых отца на­шего Григория Богослова. Москва, 1848, т. 5, с. 203-204.

[3]  Св. Иоанн Златоуст. Письма к диакониссе Олимпиаде. Санкт Петербург, 1892, Письмо II, с. 36-37.

[4] Святитель Григорий Богослов. Творения. Ч. 5. Москва, 1889, с. 203.

[5] Святитель Григорий Богослов. Творения, с. 203.

[6] Святитель Григорий Богослов. Творения, с. 203-205

[7] Житие святой Олимпиады // Жития святых на русском языке, изложенные по руководству Четьих-Миней святого Димитрия Ростовского / книга 11б Москва, Ковчег, 2010, сс. 571-579.

[8] Житие святой Олимпиады, с. 572.

[9] Житие святой Олимпиады, с. 572.

[10] Святая Олимпиада – диаконесса IV века // Служение женщин в церкви: Исследования, с. 162.

[11] Крім дияконес до клиру також зараховувалися і інші церковні служителі: піддиякони, читці, паламарі, прислуга.

[12] Святая Олимпиада – диаконесса IV века, с. 162.

[13] Святая Олимпиада – диаконесса IV века, с. 172

[14] Святитель Иоанн Златоуст. Письма к Олимпиаде, Письмо VI // доступ отримано 19.04.2022 https://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Zlatoust/pisma_k_raznym_licam/4 

[15] Иоанн Златоуст, Полное собрание творений, т. 3 // доступ отримано 19.04.2022 https://azbyka.ru/otechnik/Ioann_Zlatoust/sobranie-sochinenij/#t3.

[16] Иоанн Златоуст, Полное собрание творений, т. 3.

[17] П. Селинов. Диаконесса Олимпиада, преданная помощница Йоанна Золоустого // доступ отримано 19.04.2022 https://prihozhanin.msdm.ru/home/pochitat/o-tserkvi/2465-diakonissa-olimpiada-predannaya-pomoshchnitsa-ioanna-zlatousta.html

[18] П. Селинов, Диаконесса Олимпиада, преданная помощница Йоанна Золоустого.

[19] П. Селинов. Диаконесса Олимпиада, преданная помощница Йоанна Золоустого.

[20] П. Селинов. Диаконесса Олимпиада, преданная помощница Йоанна Золоустого.

[21] Палладий, епископ Еленопольский. Лавсаик, или Повествование о жизни святых и блаженных отцов, Санкт-Петербург, 1850, с. 295.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s