Внесок святого Івана від Хреста у католицьку реформу Нового часу: історико-духовний аспект

Автор – Соломія Пачковська

У контексті містичної традиції католицизму важливо розкрити внесок святого Івана від Хреста (1542-1591). Хоч він є відомий як лірик і аскет, одначе значущою є його роль у католицькій реформі, реформуванні Ордену кармелітів. Важливо наголосити, що в сучасній українській історіографії цій постаті присвячена незначна кількість наукових публікацій. Цю прогалину доповнюють праці Е. Штайн («Kreuzeswissenschaft. Studie über Johannes a cruce», 1950), І. Павла ІІ («Doctrina de fide apud S. Joannem de Cruce”, 1948»), Г. Гроховської («Świętego Jana od Krzyża wizja zjednoczenia człowieka z Bogiem», 2019), М. Ігнатьєвої («Жизнь и стихи Хуана де ла Крус») та ін.

Джерелами до вивчення цієї визначної постаті є найперше його власні твори як  богословські, так і поетичні. Його богословські трактати були розлогими коментарями до власних поезій, які мали євангелізаторське спрямування. У доробку серед прозових творів налічують чотири найбільш об’ємні – це трактати: «Сходження на гору Кармель», «Темна ніч», «Пісня духу», «Живе полум’я любові». Рештою творів є вірші, сентенції, а також листи. Ці твори є натхненні його власним досвідом і світосприйняттям, на яке вплинули нелегкі випробування, серед яких ув’язнення у Толедо нереформованими ченцями.

Актуальність теми полягає в тому, щоб простежити вплив духовної доктрини святого Івана від Хреста і його послідовників на подальший поступ Католицької Церкви, проаналізувати імпульс, який він дав Ордену кармелітів, спричинившись до його реформування. Новизна теми полягає в тому, що його  постать майже не є вивченою в Україні.  Варто зазначити, що лише 2013 року два твори містика були перекладені українською, але, на жаль, критичного аналізу його життєвого шляху, як і вагомих праць про нього на пострадянському просторі майже нема. Довгий час була популярна праця Д. Мережковського про святого з трилогії «Испанские мистики» (1940-1941). Проте ця робота не може розглядатись з наукового погляду, бо у ній бракує історичної достовірності. З огляду на новизну і радикальність містичного досвіду Святого, в якому панує «суха» віра і нелюбов до пристрасних духовних переживань, Мережковський хибно визначає святого Івана від Хреста майже як єретика.

             Художньо оформлена версія ескізу «Гори досконалості» або «Гори Кармель» св.Івана від Хреста

В ході дослідження констатовано, що XVI ст. в історії Святої Католицької Церкви було часом оновлення багатьох католицьких релігійних орденів як протидія Реформації. Хоча Орден кармелітів з часу переселення його членів з Палестини у Європу, вже не слідував первісному духу, все ж найбільшим поштовхом до його реформи стала Велика або Західна схизма. Не в останню чергу вплинули недавні великі географічні відкриття. Св. Тереза Авільська (1515-1582), яка почала цю реформу, була глибоко вражена вище названими подіями і хоч мала чітке уявлення і можливість реформувати жіночу гілку Ордену, все ж потребувала особу, яка би змогла реформувати і чоловічу гілку. На її думку, саме чоловіки є здатні поєднувати життя в постійній молитві з місіонерською діяльністю, яка тоді була дуже необхідна на теренах Нового світу, де корінне населення потерпало від жорстокості конкістадорів. Особою, яка підійшла Терезі Авільській, став святий Іван від Хреста, який, хоч і любив цілковите усамітнення,  відповідав не картузіанській, а кармелітській харизмі.

            

Хуан де ла Місерія, свята Тереза від Ісуса (Авільська), 1576

Св. Іван від Хреста як один з найосвіченіших людей свого часу своєю реформою підтримував рух Контрреформації, давши нове життя Ордену, який багато століть плекав питомо католицькі культи (як, до прикладу, культ Богоматері у різних формах)., Теологічні погляди,глибоке розуміння Святого Письма, прихильне ставлення до вчення св. Томи Аквінського та багато іншого знайшли відгук у численних його послідовників, які у подальшому стали  провідниками віри й  духовності відомими також за межами католицького світу.

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s