ПРО ЩО РОЗПОВІЛА БУЛЛА ПАПИ ЄВГЕНІЯ IV (1431-1447)?

ПРО ЩО РОЗПОВІЛА БУЛЛА ПАПИ ЄВГЕНІЯ IV (1431-1447)?

WHAT WE LEARNED FROM THE BULL OF POPE EUGENE IV (1431-1447)?

О ЧЕМ РАССКАЗАЛА БУЛЛА ПАПЫ ЕВГЕНИЯ IV (1431-1447)?


Автор Івашко Роман, аспірант PhD ІІ року навчання, Львівський національний університет імені Івана Франка

email – romanivashko1@gmail.com

 

Ця публікація бере участь у конкурсі статей з історії середньовіччя.


У статті йдеться про буллу папи Євгенія IV (1431-1447) із закликом збирання коштів на користь захисту Констинтинополя, о. Кіпру та о. Родоса. У ній папа порушив проблеми хрестових походів, церковної унії, загрози мусульманської експансії у Європу. Автор проаналізував зміст документу та представив його читачеві.


1 січня 1443 р. папа Євгеній IV (1431-1447) видав буллу про збір коштів на боротьбу з мусульманською загрозою. Вважається, що нею скликано християн до хрестового походу на порятунок Константинополя. Серед маси документів з епохи булла просто розглядається як один з документів з числа собі подібних [1, c. 330]. Разом з цим з її змісту можна дізнатися про багато цікавих речей з історії Середньовіччя. Вона написана латинською мовою [2; 3, p. 400-404].

Папська булла розпочинається із стандартних формул середньовічного документу з представленням особи від імені якої створений для теперішнього та наступних поколінь. У викладенні суті справи папа Євгеній IV вказує, що здавалось би для подолання найбільших лих у Християнській Церкві, а саме різних обрядів та церковного поділу протягом уже дев’ятиста років, закладено міцний фундамент на церковному соборі у Феррарі та Флоренції. Це досягнення належить не самому понтифіку, але походить від Господа.

Уявне зображення бою християнського та мусульманського воїнів

На жаль, зі Східних та Північних частин Європи до папи Євгенія IV приходять повідомлення про спустошення, нещастя, ув’язнення, смерті та заслання християн, що перетворило радість у плач. На думку понтифіка загрозу для християн становлять турки-османи, які щороку нападають на Балкани, доходячи до Албанії та Угорщини. Ці повідомлення викликали печаль, плач, страждання та тривогу.

Папа Євгеній IV описав нещастя ясиру: прив’язання одною мотузкою християн під час переходу в неволю, убивства, смерть та поранення не здатних здійснити перехід, розшматування трупів померлих хижаками, продаж людей до неволі немов тварин та ін. До того турки-османи вимагали та буквально виривали з рук матерів малюків, щоб з них в майбутньому сформувати елітні військові підрозділи яничар для служби Магометанському культу.

Тимчасово зупинити ці походи вдалось угорському феодалу Янушу Хуньяді (1387-1456). Поштовхом для повної зупинки агресії зі Сходу папа Євгеній IV бачить в об’єднанні європейців. Проте ця річ непроста, оскільки Європу тоді наповнили звірства, війни, злодійства, піратство та ін. (згадаймо Столітню війну, Гуситські війни, Реконкісту та ін.) Для поєднання європейців папа призначає двох легатів – кардинала Юліана Чезаріні (1398-1444) для Угорщини та Польщі та єпископа Христофора Ґаратоні для Молдовії, Литви, Валахії, Албанії.

Зображення на медалі папи Євгенія IV

Водночас до папи Євгенія IV прибули 3 посли зі Сходу. Перший з них, францисканець Якоб з Болонії, відвідав Константинополь, на власні очі бачив як турки-османи ведуть невільників-християн в мотузках, із залізом та як агресори наступали на Константинополь. Також імператор ромеїв Іоанн VIII Палайлогос (1425-1448) та патріарх Митрофан ІІ (1440-1443) звернулись із закликами військової допомоги для фортеці Східних Християн до Заходу.

Другий, військовий представник Стефан Пігнола, повернувся з о. Кіпр. Правитель острова потрапив у підпорядкування, а потім у рабство до єгипетського султана, що для християнина була ганебніше за смерть. Стефан повідомив, що мусульмани з Єгипту готують флот для нападу на о. Родос. На ньому знаходилась резиденція лицарів-госпітальєрів, які дійсно давали гідний відпір мусульманам.

Третє посольство, згадане у буллі – посольство деспота Мореї Теодора Палайлогоса (1407-1443). Він теж вказав, що населення цієї території забирають у турецьку неволю. Приклади трьох посольств папа Євгеній IV наводить у документі для того, щоб розвіяти сумніви та заперечення недовірків, що не вірять в турецьку експансію та ясир на Балканах. «Один свідок не свідок», твердить римське прислів’я, їх принаймні має бути двоє. На додаток понтифік задає риторичне запитання: «Що ж більшого сказати?»

Лють та жорстокість турків-османів спонукають папу Євгенія IV звернутись до Біблії. Він в загальному наставляє, що потрібно зауважити приклади зі Старого та Нового Заповітів про смерть та боротьбу. Зокрема, християни повинні звернути увагу на бідного пораненого Лазаря, який позбувся страждання на тому світі (Лк. 16, 19-31) та Ісуса Христа, що «переміг світ» (Ів. 16, 33). Тому для захисту християнської релігії з огляду на спробу її загасити турками-османами, потрібно стати до бою з ворогом, отримавши у майбутньому вічну славу та нагороду.

З практичної сторони папа Євгеній IV вказує, що потрібно зібрати потужні військово-морський флот та сухопутні війська. Проте як для греків, вірмен так і для католиків грошові витрати на його збір є не підйомні в даний момент з огляду, принаймні, на проведення унійного собору. В цій безвиході понтифік звертається до настанов свого попередника папи Григорія Великого (590-604), що заохочував стійко дивитись вперед.

Лицар-госпітальєр 1430-1440

В розпорядженні в документі, не зважаючи на всі матеріальні перешкоди, папи Євгеній IV велів виділити церковні кошти для захисту Константинополя, о. Кіпру та о. Родосу. Потрібно було якнайшвидше зібрати десятину з усіх церковних бенефіції без винятку, починаючи від найближчого в часі свята Воскресіння Господнього до свята Івана Хрестителя. Апостольська Камера повинна була виділити п’яту частину від свого річного доходу, до складання десятини папа спонукав також приватно кожного з кардиналів. Документ закінчується датою, місцем видачі, роком понтифікату та ін.

Отже, в змісті папської булли 1442 р. знаходимо приклади римської традиції, носієм якої був понтифік Риму. Вона була написана латинською мовою, в ній було збережено відповідний формуляр документу та знаходяться окремі правові принципи Давнього Риму. Папа Євгеній IV виступав опікуном всього християнського світу, подібно як колись Pater Patriae. Булла по іншому дозволяє подивитися на суть церковної унії. Документ Флорентійської унії виявився не останнім, а фундаментальним для подальших унійних перемовин. В змісті документу показано також проблеми з якими зіткнулися християни на південному-сході та сході Європи – загроза інтервенції мусульман та інше, і спосіб їх вирішення.


Список джерел та літератури

  1. Дж. Ґілл, Флорентійський собор, Львів-Рим 2016, 441 с.
  2. И. Дворецкий, Латинско-русский словарь, изд. 2-е, Москва 1976, 1096 c.
  3. Baronii, Annales Ecclesiastici, t. 28: 1424-1453, Barri-Ducis 1874, p. 400-404.

WHAT WE LEARNED FROM THE PAPAL BULL 

In the article we wrote about the bull of Pope Eugene IV (1431-1447) with the call to collect funds for protecting Constantinople, Cyprus and Rhodes. The Pope touched the problems of the Crusades, the Church union, the threat of Muslim expansion to Europe. The author analyzed the content of the document and presented it to the reader.

Key words: pope Eugene IV, bull, crusade, Constantinople, Ottoman Turks.

О ЧЕМ РАССКАЗАЛА ПАПСКАЯ БУЛЛА папы Евгения IV (1431-1447)?

В статье написано о булле папы Евгения IV (1431-1447) с призывом сбора средств в пользу защиты Констинтинополя, о. Кипра и о. Родоса. В ней папа поднял проблемы крестовых походов, церковной унии, угрозы мусульманской экспансии в Европу. Автор проанализировал содержание документа и представил его читателю.

Ключевые слова: папа Евгений IV, булла, крестовый поход, Константинополь, турки-османы.


Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись до – Дмитро Димидюк

e-mail – dymydyuk_da@ukr.net

Facebook –

Львівський медієвістичний клуб

ISHA-Lviv

One Comment Add yours

Напишіть відгук

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s