Сноррі Стурлусон — батько скандинавського міфу

Сноррі Стурлусон — батько скандинавського міфу

Снорри Стурлусон — отец скандинавского мифа

Snorri Sturluson is the father of the Scandinavian myth


АвторВладислав Кіорсак, бакалавр історії історичного факультету Львівського національного університету ім. Івана Франка


Сноррі Стурлусон — найвидатніший представник давньоскандинавської історіографії, автор найвизначніших творів середньовічної ісландської писемності, таких як “Коло Земне” та “Молодша Едда”. Ці твори побудовані на основі стародавніх саг, а також усної творчості, однак Сноррі був перший, серед скандинавських істориків, хто вдався до критики цих джерел.

maxresdefault

Його народження історики датують між 1178 і 1180 рр.  Поворотним моментом в його біографії стало те, що він, маючи чотири роки, був змушений покинути батьківський дім. Своє дитинство він провів в  родича норвезького короля Йона Лофтсона. Там він отримав хорошу освіту, яка  допомогла йому займати високі суспільні позиції. В 1215 р. його обрано на одну з найпочесніших посад закономовця ісландського альтінгу. Після цього він подорожував Скандинавією, деякий час проживав при дворі норвезького короля  Хакона Старого, побував у Швеції та інших країнах.

Сучасники цінували Сноррі ще й за його вірші. Спочатку він був придворним скальдом норвезького короля, однак згодом його почали розцінювати як особу яка може посприяти приєднанню Ісландії до Норвегії. Після п’яти років мандрів Сноррі повертається до Ісландії та знову займає посаду голови альтінгу. На якому історик відстоював в першу чергу інтереси короля Норвегії чим накликав собі багато ворогів. Ці конфлікти призвели до міжусобиць, які закінчились примиренням. Згодом Сноррі вдруге відправляється в Норвегію, однак на цей раз менш успішно, його покровитель при дворі ярл Скулі був вбитий, він впав в немилість конунгу. Всім ісландцям було заборонено виїздити з країни, однак Сноррі не послухався і в 1241 р. ворог Струлунга отримав дозвіл від короля повернути його в Норвегію. Тоді ж його було знайдено і вбито, а його хутір спалено. 

Обізнаність Сноррі в давній історії Скандинавії вражає, він був збирачем стародавньої спадщини. Його авторству приписують декілька праць, які є безумовно найвідомішими з-поміж скандинавської літературного масиву. Найперше варто охарактеризувати його працю “Мова поезії”, підручник для написання популярних в той час скальдичних віршів.

Edda

Інший важливий твір “Коло Земне”  – звід королівських саг про конунгів Норвегії від легендарних часів до ХІІ ст.  Ця праця не була написана в звичному для тодішньої Європи стилі хроніки. Її ототожнюють із сагою, феноменом, притаманним лише Скандинавії. До її характерних рис відносять наявність народної традиції, об’єктивністю викладу, відсутністю вигаданих героїв тощо.

Дана праця складається із шістнадцяти саг, кожна з яких присвячена окремому королю, які разом утворюють послідовну історію норвезького королівства.

Хоча саги були записані в християнську епоху їх зміст наскрізь пронизаний язичництвом. З цим пов’язаний безумовно найвидатніший твір автора “Молодша Едда”, книга, присвячена германо-скандинавській міфології.  Його праця є одна з небагатьох книг, які дійшли до нас і зображають язичницьку міфологію давніх скандинавів.

Ісландія — єдина скандинавська країна, яка була християнізована безкровно. Попри формальну владу християнської церкви релігійний синкретизм залишався настільки великим, що зміг на довгий час законсервувати на невеличкому острові язичницький світогляд. У праці автор робить спробу зобразити пов’язану історію міфологічного світу. Своїх героїв — богів автор персоніфікує як легендарних вождів та героїв.

Цікаво, що сам текст починається із зображення біблійної легенди, а закінчується описом Троянської війни. На його думку верховний бог скандинавського пантеону Одін був нащадком троянців.

Окремо була написана Сага про Олава Святого — канонізованого норвезького короля, об’єднувача та християнізатора країни. Одразу після його смерті в норвезькому суспільстві виникає культ його особи. Описуються здійснені ним дива, Сноррі розуміючи те, наскільки його шанували норвежці вирішив написати сагу для королівського двору.

Denmark f

Історія Ісландії блискуче зображена в “сазі про Егіля”, авторство якої також приписують Сноррі. В ній  зображено життя ісландців від початку  заселення острова до ХІ ст. В центрі оповіді знаходиться ісландський скальд Егіль Скаллагрімсон та його рід. Твір, на відміну від інших праць Снорі присвячений історії Ісландії, ілюструє суспільне життя людей цього острова, їх  звичаї, світогляд та повсякдення життя.

Варто сказати, що для скандинавської саги не притаманна наявність одного автора, зазвичай їх записували редактори з усних оповідей, які побутували в народній пам’яті тому твори Снорі є неординарним випадком.

Аналізуючи погляди Сноррі можна дійти висновку, що він випередив свій час. Він був перший, хто у своїх дослідженнях почав звертатись до язичницької спадщини, що почали робити представники епохи Відродження лише через декілька століть.

Автор не бере на себе відповідальність за достовірність описаних ним легенд. Він зазначає, що династія королів Норвегії та Швеції походить від Одіна, однак у його уявленні це вже не були істинні боги. Він трансформує їх в культурних героїв. Боги часто зображаються уособленням мудрості, що свідчить про незаперечність язичницьких здобутків.

Сноррі був найкритичнішим із всіх середньовічних скандинавських істориків, його твір будувався на величезній кількості різноманітних джерел. Порівнюючи їх автор намагався віднайти раціональне зерно.

Загалом, особа Сноррі Стурлусона є доволі цікавою та суперечливою.

З одного боку він християнин, з іншого мислить багато в чому “Язичницькими” категоріями. Він був прихильником норвезького короля при тому, що був ісландським патріотом. Ця подвійність його сутності проявлялась в його творах.

Твори Сноррі не знають концепції “Граду Божого” та “Граду Земного”, які були єдиновірними в Зх. Європейській історіографії. Основою його світогляду була традиційна для скандинавів концепція долі, яка відкидала будь-який дуалізм часу і вічності. Історія відбувається на землі, її уособлюють активні люди, які керуються власними людськими цілями та інтересами. Доля це внутрішній стимул будь-якої діяльності, вона проявляється у вчинках та людських колізіях, а не вивищується десь над ними, як божественне провидіння.

Snorri_Sturluson_C._Krohg

 

Християнство безумовно зачепило спосіб усвідомлення ним світу, однак не призвело до кардинальної зміни його сутності. Цей феномен його праць викликає найбільше інтересу в сучасних істориків і безумовно потребує подальших досліджень. Завдяки відірваності від материкової Європи ісландцям вдалось законсервувати дохристиянський спосіб мислення, який проявляється не лише в збереженні міфології, а й у світоглядних особливостях.


Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями просимо звертатись до – Владислав Кіорсак

e-mail – Vlad.kiorsak@gmail.com

Редактор – Ірина Гіщинська

А також, за цими посиланнями:
Facebook –
Vlad Kiorsak
Львівський медієвістичний клуб

Advertisements

One thought on “Сноррі Стурлусон — батько скандинавського міфу

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s