РОЗВИТОК ГОТИЧНОГО ВІТРАЖНОГО МИСТЕЦТВА ФРАНЦІЇ

РОЗВИТОК ГОТИЧНОГО ВІТРАЖНОГО МИСТЕЦТВА ФРАНЦІЇ

DEVELOPMENT OF THE GOTHIC STAINED GLASS ART OF FRANCE

РАЗВИТИЕ ГОТИЧЕСКОГО ВИТРАЖНОГО ИСКУССТВА ФРАНЦИИ

Автор – Ярославська Ярослава, студентка I курсу історичного факультету ЛНУ ім. І. Франка

Анотація

Статтю присвячено феномену вітражного мистецтва Франції. У середині XII століття в Північній частині Франції зародився новий художній стиль – готика, що найкраще проявився в архітектурі.  Особливе місце в мистецтві готики займав собор,що являв собою синтез архітектури, скульптури та живопису. Одним із центральних елементів в оформленні інтер’єру готичного собору займав «прекрасний живопис на склі» – вітраж.

XII століття у Франції – золотий вік вітражу. Простежено «що являв собою французький вітраж?». Центральне місце відведено Шартрському собору, чий ансамбль середньовічних вітражів є чи не найбільшим у Європі. Завдяки майстрам, яким вдалося досягти особливих відтінків синього кольору, його так і називають «шартрська синь». Розкішністю вітражних форм славляться собори – Нотр-Дам де Парі та Реймський. Крім того, акцентовано увагу на характеристиці вітражів у соборах Мана, Анжера, Тура, Пуатьє, Ліона, Руана. Слід відзначити , що у XIV столітті значну роль у вітражному мистецтві почали відігравати нормандські майстерні, вироби яких відзначалися особливою вишуканістю, а також користувалися великим попитом. Як наслідок французький вплив на цей вид мистецтва простежується в архітектурних ансамблях Австрії, Німеччини та інших західноєвропейських країнах.

Ключові слова: готика, собор, вітраж, «роза», мистецтво.


Готична архітектура дозволяє побачити вічність

Семюель Кольрідж

   В середині XII ст. у Франції зароджується новий стиль – готичний. Словом «готика» люди епохи Відродження називали середньовічне мистецтво. Назва походить від найменування готських племен, «варварів», від ударів яких загинула Римська імперія.

З XIX ст. терміном «готика» почали називати мистецтво пізнього Середньовіччя. Колискою готики вважається Франція, особливо її центр Іl de France. Головну роль у готиці відігравали архітектура і певною мірою силует собору.

Перш за все, відбувається переворот у будівництві храмів: суцільні стіни замінюються на каркасну конструкцію, завдяки чому стає можливим зведення будівель з дуже великими за площею вікнами. Відповідно, якщо раніше майстри для декоративного оформлення соборів використовували фрески чи мозаїку, то тепер, коли стін практично немає, для зображень стають доступні тільки вікна. Таким чином виникає вітражне мистецтво (фр. Vitre – віконне скло, від лат. Vitrum – скло). 

Цікавий опис готичної арзхітектури подав монах Теофіл (ХІІ ст.), який писав наступне:

«Прикрашаючи стелі і стіни храму різними зображеннями і фарбами, ти тим самим даруєш очам віруючого небесний рай, усіяний численними квітами … Спочатку людське око не знає, на чому зупинитися: коли воно дивиться на стелю, розписану квітами, то йому здається, що воно бачить багатобарвну тканину; коли воно дивиться на стіни, то вони видаються йому подібними чудовому саду; коли воно засліплене потоками світла, що проникають крізь вікна, воно захоплюється безмірною красою кольорових вітражів і досконалістю їх виготовлення. Якщо благочестива душа споглядає сцени пристрастей господніх, представлених за допомогою малюнка, то її охоплює почуття жалю». 

Для виготовлення вітражу застосовувалися дві техніки: розпис гризайль – фарбою по склу димчастого або зеленуватого тону і сюжетний розпис по кольоровому склу. В особливих печах варили кольорове скло. Потім скло вирізалось по малюнку і розписувалось по кольоровому фону. Після випалу окремі елементи вітражу скріплювалися свинцевими перемичками, а потім поміщалися в залізну рамку за формою вікна.

 

«Величезною кам’яною симфонією» назвав готичний собор Віктор ГюгоУ Франції XIII ст. існувало кілька великих шкіл мистецтва вітражу – в Парижі, Шартрі, Шампані, які поширювали свій вплив.  З вітражних ансамблів високої готики, що дійшли до нас, найкращим є Сент Шапель в Парижі, який включає 146 вікон, з 1359 різними сюжетами (переважно сцени з Євангелія).                                                                                        
Церква Сен-Дені, де вперше ефект вітражів був застосований в широкому масштабі і світло священних вікон, одухотворяючи архітектуру, створювало в інтер’єрі чарівну мерехтливу атмосферу «божого граду», було джерелом вітражного мистецтва XIII ст. та його іконографії. 
Особливо сильний вплив на розвиток готичного вітражного мистецтва XIII ст., як з точки зору іконографії, так і стилю, надали вітражі Шартрського собору.

«Цей собор – компендіум неба і землі; він показує нам згуртовані ряди небесних жителів: пророків, патріархів, ангелів і святих, освячуючи ними весь храм…» — писав французький письменник Ж.К.Гюїсманс (1848–1907) в третій частині своєї знаменитої трилогії – романі «Собор» (1898).

Про розмах діяльності майстрів–вітражистів свідчить той факт, що інтер’єр собору на сьогоднішній день вміщує 173 вітражні композиції, загальною площею понад 2 тис. кв. м.

Найвідоміший вітраж називається Notre Dame de la Belle Verrere – Богородиця з красивого скла.

 

Центральне місце серед вітражних комплексів по праву займають великі віконні «рози» з розміщеними безпосередньо під ними поясами вітражних отворів (так званих claire-voie) у вигляді п’яти і більше вузьких вітражних вікон. Такі «рози» розташовані на всіх трьох фасадах Шартрського собору.

На вітражах можна побачити герби Франції і Кастилії (в честь французької королеви Бланки Кастильської (р. 1188-1252) – матері Людовика IX). Там же фігурують сцени із земного життя Богоматері і сцени Страшного суду.

«Ці величезні кола світла, ці вогненні колеса, які метають блискавки, – одна з причин краси Шартрського собору», – писав свого часу французький історик мистецтва Еміль Маль (1862-1954).

Вітражі собору в Сансі та в Шартрському соборі дуже близькі до вітражів Кентерберійського собору в Англії, що змушує припустити роботу однієї майстерні або використання моделей і зразків, що походять з одного і того ж джерела. Кольорові скла Лана, Суассона і Шалона-на-Марні та церкви Сен-Кантена кін. XII ст. утворюють окрему групу, що має точки дотику з вітражами Реймса, з одного боку, і рейнських областей, – з іншого. 

Один з найпрекрасніших витворів готичного мистецтва стоїть на осторові Сіте – Собор Паризької Богоматері (фр. Notre-Dame de Paris). Особливістю собору є так звані вітражні вікна-розети (фр. vitrail rose). Велика Роза, створена 1225 року, діаметром 9,6 метра, знаходиться за статуєю Діви Марії з малим Ісусом, з обох боків котрої знаходяться статуї Адама і Єви, що символізують первородний гріх.

Південне вікно – «роза» (La Rose Sud або Rose du Midi) створено приблизно в 1260 р. Діаметр розети складає 13 м. і воно має 84 вітражних фрагменти. Його називають «розою» блаженної вічності. Тут зображений Христос-Суддя, поруч з ним апостоли, святі і ангели Раю.

Нижче «рози» розташовані ряди вітражних прорізів: 16 високих вікон – «ланцетів», в сумі з якими висота вітражу досягає 19 метрів.
З середини XIII ст. збільшується вплив паризьких майстрів, які працювали в соборі Паризької Богоматері і Святій Капелі. Варіації та вільні копії їх композицій можна зустріти у сценах на вітражах Мана і Тура, в тендітних і вишуканих фігурах святих др. пол. XIII ст. в соборах Шалона-на-Марні і Труа. 

111

Чудовим зразком сакральної готичної архітектури Франції є Реймський собор (фр. Notre-Dame de Reims) , що знаходиться у самому серці провінції Шампань – місця коронації французьких королів.

Особливе місце в інтер’єрі Реймського собору займають вітражі. На центральному вітражі зображено два біблійних сюжети: на лівому вікні – жертвоприношення Ісаака, а на правому – страта Ісуса Христа через розп’яття. На інших вітражах представлені епізоди з історії королів Франції, в тому числі одна з головних подій Реймського собору – хрещення Хлодвіга I (25 грудня 496 р.).

Страсбурзькі вітражі третьої чверті XIII ст. з довгими, витягнутими фігурами святих, з характерною для др. пол. XIII ст. куртуазністю жестів і елегантністю пропорцій стали зразками для майстерень Німеччини та Австрії XIII ст. і провідниками французького впливу на цей вид мистецтва Східної Європи. 
У вітражному мистецтві початку XIV століття особливо велику роль відігравали нормандські майстерні, що сконцентрувалися в Руані навколо будівництва собору і церкви св. Уана, а також церкви Евре.

Слід додати, що вітражі служили Біблією для неписьменних. Читати в ті часи вміли далеко не всі, так що зі священної історією знайомилися «по картинках».
Швидкому поширенню художніх впливів в епоху готики сприяла абсолютно нова історична ситуація, яка визначається не роздробленістю областей, як в романську епоху, а тенденцією до консолідації французького королівства і збиранню земель під егідою французького короля.

Вітражне мистецтво Франції увібрало в себе усю велич та красу готичного стилю. Масивні храми, собори, базиліки вражали своєю таємничістю та моторошністю,  а єдиним променем світла був вітраж, що став символом оздоблення сакральної архітектури.

 


Список використаної літератури

1.Лясковська О. А. Французька готика XII-XIV століть: Архітектура, скульптура, вітраж. – М.: Мистецтво, 1973

2.Ротенберг Е. І. Вітраж // Мистецтво готичної епохи: Система художніх видів. – М.: Мистецтво, 2001

3.Муратова К. М. Майстри французької готики XII-XIII століть: Проблеми теорії і практики художньої творчості. – М.: Мистецтво, 1989



Аннотация

Статья посвящена феномену витражного искусства Франции.

В середине XII века в Северной части Франции зародился новый художественный стиль – готика, что лучше проявился в архитектуре. Особое место в искусстве готики занимал собор, который представлял собой синтез архитектуры, скульптуры и живописи. Одним из центральных элементов в оформлении интерьера готического собора занимал «прекрасный живопись на стекле» – витраж.

XII век во Франции – золотой век витража. Прослежено «что представлял собой французский витраж?». Центральное место отведено Шартрском соборе, чей ансамбль средневековых витражей является едва ли не самым большим в Европе. Благодаря мастерам, которым удалось достичь особых оттенков синего цвета, его так и называют «шартрская синь». Роскошью витражных форм славятся соборы – Нотр-Дам де Пари и Реймсский. Кроме того, акцентировано внимание на характеристике витражей в соборах Мана, Анжера, Тура, Пуатье, Лиона, Руана. Следует отметить, что в XIV веке значительную роль в витражной искусстве начали играть нормандские мастерские, изделия которых отличались особой изысканностью, а также пользовались большим спросом. В результате французское влияние на этот вид искусства прослеживается в архитектурных ансамблях Австрии, Германии и других западноевропейских странах.

Ключевые слова: готика, собор, витраж, «роза», искусство.

Annotation

The article is devoted to the phenomenon of French Gothic stained art. In the middle of the 12th century a new artistic style arose in the Northern part of France – Gothic, which was better manifested in architecture. A special place in the art of Gothic architecture was occupied by the cathedral, which was a synthesis of architecture, sculpture and painting. One of the central elements in decorating the interior of the Gothic cathedral was occupied by the “fine painting on the glass” – stained glass.

XII century in France – the golden age of stained glass. Traced “what was the French stained glass window?”. The centerpiece is reserved for Chartres Cathedral, whose ensemble of medieval stained glass windows is perhaps the largest in Europe. Thanks to the masters who managed to achieve special shades of blue, it is called “Chartrian blue”. The magnificent stained glass forms are famous cathedrals – Notre-Dame de Paris and Reims. In addition, emphasis is placed on the stained glass in the cathedrals of Mana, Angers, Tours, Poitiers, Lyons, and Rouen. It should be noted that in the XIV century, a significant role in stained glass art began to play Norman workshops, whose products were very sophisticated, and also in great demand. As a result, the French influence on this art form is traced in architectural ensembles of Austria, Germany and other Western European countries.

Key words: gothic, cathedral, stained-glass window, rose, art.


Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись до – Дмитро Димидюк
e-mail – dymydyuk_da@ukr.net

А також, за цими посиланнями:
Vkontakte 
Львівський медієвістичний клуб
Бібліотека товариства
ISHA-Lviv

Facebook –
Димидюк Дмитро
Львівський медієвістичний клуб
ISHA-Lviv


Advertisements

One thought on “РОЗВИТОК ГОТИЧНОГО ВІТРАЖНОГО МИСТЕЦТВА ФРАНЦІЇ

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s