Роберт ІРВІН “АРАБСЬКИЙ КОШМАР”

Роберт ІРВІН   «АРАБСЬКИЙ КОШМАР»

Роберт Ирвин «АРАБСКИЙ КОШМАР»

Robert Irwin  «THE ARABIAN NIGHTMARE»


Автор Кирило Степанян, студент ІІІ курсу історичного факультету ЛНУ ім. І.Франка.


%d0%be

Назва: «Арабський Кошмар»

Автор: Роберт Г. Ірвін

Жанр та стиль: рекурсивний роман («лабіринтний» або ж «шкатулочний» роман), постмодерний псевдоорієнтальний роман, гіпертекст, інтертекст [1]

Близькі твори:

  • «Книга тисячі і однієї ночі»
  • «Декамерон» Джованні Боккаччо
  • «Мельмот Блукач» Чарльза Р. Метьюріна
  • «Рукопис, знайдений в Сарагосі» Яна Потоцького
  • «Ватек» Уїльяма Бекфорда
  • «Алеф» Хорхе Луїса Борхеса (особливо новела «Загір»)
  • «Корабель дурнів» Грегорі Нормінгтона
  • «Баудоліно» Умберто Еко
  • «Плоть молитовних подушок» Роберта Г. Ірвіна
  • «Locus Solus» Реймона Русселя

 Цивілізація

%d0%bb

Декаданс афразійської цивілізації за часів Мамелюків постає тут футуристичним відносно народжуваної Європи модерну. Це есхатон Pax Christiana та трансцендентний «горизонт вічності» для ідентики Pax Evropa. Пересичення, нудота, довершеність співмірності довершено прекрасного та довершено відразливого – європейський світогляд, окрім хіба найсадистичнішої думки, пасує перед тим, з чим стикається тут. З погляду «латинянина», що потрапив у психічну центрифугу Афразії, тут можна лише вижити, а вижити, лише ставши або меджнуном [2], або дияволом.

%d0%b4%d0%b4-bmp

Урбіс

%d0%ba%d0%b0%d1%97%d1%80-horz

Є не один Каїр. Це місто – як краплина, відзеркалена в безлічі крапель дощу. Вихід звідси можливий лише у безумство та у розчинення в позамежній екзистенції. Тут контраст трансцендентної вуличної кристалізації мукарнас із потоками натовпів серед монструозних трущоб; месджіди, острови трансцендентного блаженства посеред вируючого бездуму, хіатусу мас, транслюють повноту реальності Аллаха на вулиці міста Каїра. Але місто в одній зі своїх іпостасей проклято: от апотропеї на стінах, квартал «храмової проституції», зиккуратизм сходів. Одна з можливих форм Арабського Кошмару: дотик до таїнств Любові, Історії, Одкровення просто недосяжний сон, що наснився людству, або одна з історій, що пролунали та заблукали на вселенській площі в кошмарному космополісі – Каїрі.

%d0%b5%d0%bf

Мавпа

%d0%bc%d0%b0%d0%b2%d0%bf%d0%b0

Мавпа – центр усього Арабського Кошмару. І що є мавпа для ісламу, де тваринну і антропну іконографію табуйовано?

Очевидно лише, що для умовного “західного” прояву людської сутності це образ нестерпної метаморфози, ростягнутої на мільйони років та безліч поколінь, жах перед бездушністю та жах перед набуттям душі. Мавпа – справжнє божество дияволічного людства «граду земного». Це Вона витворила Антропос, наповнила його. Людство у своєму тваринному вимірі – її розумна еманація. Ми також і найдовершеніший вид нашого атавістичного страху перед цим найстаршим з духів предків. В місті під покровом Арабського Кошмару Мавпа безбожників в символічному порядку протистоїть трансцендентній сутності Бога, формуючи військо одержимих в Каїрі. Оманливо тваринний образ і викривлений людський; табуйована ікона генію передлюдяності.

Мукарнас

%d0%bc%d1%83%d0%ba-horz

Але проникнути в тваринну, долюдську екзистенцію та есенцію Мавпи значить позбутись цього людського понад тваринним мезоенцефалоном, позбутись вищої форми, що, натхненна ідеєю Бога, оволоділа кристалізацією мукарнас [3], а отже навчилась [4] проникати та освоювати транцендентності, та більше того – вибудовувати у них свої вулики, збираючи космічний нектар мультиверсумів.

Переніаліст та традиціоналіст Тітус Буркхард зазначав, що коли мусульманин зрештою торкається лобом дзеркальної підлоги месджід, і тут споглядає божественний задум, торкається його земного відображення [5]. Так «покора»[6] увінчує віруючого довершеним виразом вічності.

مقرنص

%d0%bc%d1%96

1

2

11-vert

1-vert

1-vert

%d1%88

Кріптокосм

%d0%bb

Велика боротьба розгортається у «інтерзоні» гіпносфери, породжуючи паранояльні феномени, тульп, стихійні воїнства прокажених та калік на вулицях Каїру. У центрі цієї павутини – Дім Котячого Отця, для якого навіть душі правителей Мамелюків – глина.

Екстатика

%d0%b4%d0%b7

Замок Веселих Дервішів лише проекція абсолюту. Але абсолюту чого? Якщо – марення як спів-творінння? Ніби сліпуча вежа із слонової кістки стоїть посеред білизни мілководного океану солей, який розчиняє у собі людську уяву та іноді – саме єство. Розчинення у реальності марень – найвища проява принципу «другої реальності»: цей ідеальний прошарок буття анімує фантасіасми в обскурі людської уяви всередині склепіння, що є космічною печерою черепа.

%d0%b4%d1%89

Антиподи тілесності

%d1%82

Два брати – один з них половина тілесної людини (саме так), тоді як інший – апофеоз рудиментарного антропного матеріалу, розчиненого в атанорі Алям аль-Міталь у самому сердці темряви (сутність, що перевершує будь-яких демонічних султанів Іншості «міфологій Ктулху» – таке може народитись під пливкими світилами, саме світло яких роз’їдає плоть).

%d0%b8

Ерос

%d1%83%d0%be

Нестримний, пантеїстичний дух, виражений тут у позамежних крайнощах оргіастичної культури – рабами тутешньої Кірки стають людські душі, заточені в тваринних тілах: завдяки своїй темній магії уявний Схід демонструє немислиму чуттєвість у аберантному, патологічному виразі.

%d1%89%d0%b3

Безодня

%d0%bf%d1%80%d0%be

Вихор безодні, той самий, що спустошив душу та розум маркіза де Сада, вирує тут навколо Великого Черва, на спіралях якого вертепи вершать оргії садизму. Якщо для ненависників ісламу арабська каліграфія асоціюється із червами, то можливо припустити: їх розум  діє спільно із Безоднею. Дух Безодні розкладає людські душі та рекурсивно, до нескінченості, примножує та співтворить із сновидцями жахи, що наповнюють собою Алям аль-Міталь. Арабський Кошмар сквозить у Арабських Ночах, та розгортає себе згідно математики зла та алгоритмів безодні.

Плетиво «Арабських Ночей»

%d0%b8%d0%bf

Зрештою, з кошмарів, що протікають через Каїр, ми провалюємось у «кролячу нору» рекурсивних пластів, які сполучаються із інтер- та гіпертекстовими пластами «Книги тисячі і однієї ночі». Солодкий ковток «Арабських Ночей» – як дивне, імпліцитно страшне сновидіння між одкровенням кошмарів. Але все і тут обертається, вертаючись до свого витоку – Арабського Кошмару, що причаївся в кожній з 1001 Ночей (бо ж 1001 – це символ безкінечності, чи можливо навіть більше нескінченості – її трансгресія за тією ж рекурсивною логікою). Помста Шахразади та найстрашніший жах Харуна ар-Рашида – бескінечна історія снів уві сні всередині снів усіх сновидців продовжує розгортатись у свідомості мільйонів читачів усього гіпертексту – «Ночей», та світових літературних пластів інтертексту, що їх торкнувся масив «Ночей». А площі ж міфічних Каїра та Багдада – лише театр масок царства Алям аль-Міталь, в якому зачаївся Арабський Кошмар.

Серед ілюстративного матеріалу використано зокрема роботи Пітера Брейгеля Старшого (Мужицького), Жана-Леона Жерома, Девіда Робертса, Володимира Куша, Ріккардо Федерічі.


ПРИМІТКИ

[1] «Істина перебуває не в одному сні, а у багатьох» («Квітка 1001 Ночі»)

[2] Безумець, поет, одержимий

[3] http://www.tamabi.ac.jp/idd/shiro/muqarnas/default.htm

[4] Щодо технічної сторони – читайте «Альгамбру» Вашингтона Ірвінга

[5] Тітус Буркхард. «Сакральне мистецто Сходу і Заходу»

[6] Саме так перекладають «іслам»


Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями просимо звертатись до – Владислав Кіорсак
e-mail – Vlad.kiorsak@gmail.com

Редактор – Ірина Гіщинська

А також, за цими посиланнями:
Vkontakte 
Львівський медієвістичний клуб
Бібліотека товариства

Facebook –
Vlad Kiorsak
Львівський медієвістичний клуб

Advertisements

One Comment Add yours

  1. Димидюк Дмитро коментує:

    Скопійовано на aera vulgaris.

    Подобається

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s