АССАСИНИ, АБО ЛЮСТРАЦІЯ ПО-МУСУЛЬМАНСЬКИ

АССАСИНИ, АБО ЛЮСТРАЦІЯ ПО-МУСУЛЬМАНСЬКИ

АССАСИНЫ, ИЛИ ЛЮСТРАЦИЯ ПО-МУСУЛЬМАНСКИ

ASSASSINS


Автор  Орест Микієвич, магістр другого року навчання історичного факультету Львівського університету

 


 

                                                                               Мій Бог є Богом Магомета”

                                                                                                                                         (Хасан  ібн Саббах)    

         Валар моргуліс друзі. Історія цікава тим, що містить чимало містифікацій, документальних провалів, які приходиться заповнювати історіографією наступного періоду. Але важливе також і те, що кожен може знайти в історії щось своє. Серед всього цього захоплюючими є й історії орденів. Протягом середньовіччя створювались і розпадались безліч таких спільнот як у Європі, так і на Близькому Сході. Їхня суть була різноманітною: від суто військових формувань до аскетичних. Серед них, за поширеними оповідками, була одна, яка вела політику через фізичне усунення своїх недругів.

Назва одного такого ордену ассасини відома нам як комп’ютерна гра, або з англійського assassination (вбивство), або від слова гашиш. Тим не менш така організація існувала і за довгий період історії оточила себе чималими легендами і догадками. Одна з них це походження їхньої назви, яка вперше згадується в 1122 (або 1123) р. (час правління фатимідського халіфа аль-Аміра). Це не від гашишу, а з арабського чернь або біднота, за повідомленням Фархада Дафтарі, який в цьому опирався на доступні йому першоджерела. Чомусь Дафтарі вважає це образливим значенням, вину за поширення цих даних у Європі покладається середньовічних укладачів хронік і хрестоносців[i]. Ця назва стосувалась сирійських назаритів (релігійного відгалуження шиїтів в ісламі).

   assas

Як би там не було, а початки ассасинів зводяться до особи Хасана ібн Сабаха. За даними Рашид ад Діна родом Хасан з Ємену, однак в легенді, викладеній Едуардом Брауном, родом з міста Рей і вчився у Нішаппурі разом із Омаром Хайямом і Нізамом аль-Мульком[ii]. Браун приписує створення спільноти ассасинів саме Хасану, однак, як вже йшлося вище, перші згадки терміну датовані вже під кінець його життя. До цього вони йменувалися (і потім нерідко теж) назаритами.

hassansabbah2
Хасан ібн Саббах – засновник ордену асасинів (європейське бачення)

Французов виводить появу назаритів  від згаданого Хасана ібн Сабаха, причиною чого слугувало порушення традиції Фатимідського халіфату, де трон передавався старшому сину. В тому випадку трон замість старшому наступнику аль-Мустансіра Нізару дістався молодшому аль-Афдалу. Самого ж Нізара усунули оригінально – замурували заживо. Хасан не визнав “нового порядку” і тому себе та своїх послідовників став називати назаритами. Цікавими є дані і про те як попала в руки ассасинів фортеця Аламут в Персії. Браун зауважує на тому, що Хасан спершу навернув у свій іслам місцевих жителів, які у свою чергу поступово навертали на шлях праведний окремих солдатів аламутського гарнізону. Тодішній правитель замку Алід то виганяв їх, то впускав, як коли. Однак одного ранку йому м’яко дали зрозуміти що Аламут йому більше не належить, тому як моральну компенсацію Аліду вказали на двері, паралельно давши 3 тисячі золотих динарів. Датує дослідник цю подію 1090-м р.[iii].

vwk5ddrwr-i
Хасан ібн Саббах – засновник ордену асасинів

Стосовно характеристики ассасинів як сякої-такої організації, то варто відзначити кілька, не обов’язково правдивих з часом, моментів. Так, якщо навіть не враховувати аскетичну модель поведінки Хасана, абсолютний послух і залізна дисципліна ассасинів походять від моделі поведінки перших шиїтів. Однак в цьому, у порівнянні з іншими організаціями, вони не були особливими.

З цим пов’язана і легенда, яку переказує Марко Поло про те, як Старець Гори навертав нових адептів, використовуючи своєрідне “снодійне”, переносив юнаків потім у райські сади і відповідно мотивує їм переваги співпраці з ним[iv]. В іншому випадку за одним помахом руки могли кинутись зі скелі. Від цього йде і територія страху, яку Старець поширював на навколишніх правителів, які від страху за своє життя мусили платити йому данину. Даний факт зараз викликає чимало зауважень.

Жак де Вітрі, єпископ Акри, також залишив свідчення про Старця і його послідовників. У його “Історії Орієнту” автор не робить різниці для ассасинів якого жертва була віросповідання. Нею міг стати як християнин, так і мусульманин. Федаїн, який не повернувся із завдання сприймався побратимами і його родиною як мученик і йому надавались високі почесті, рівно ж навпаки, коли він повертався із завдання[v]. Жак протиставляв бажання повернутись у “сади” Старця, яке присутнє у Марко Поло, не стільки прагненням скільки очікуванням блаженств справжнього раю, що витікало з ідеології назаритів[vi].

dhg5doqh-_e
Порівняння з фільмом “Гра престолів”

Арнольд Любекський в другій пол. XII ст. у своїй “Слов’янській хроніці” описує народ ассасинів, дислокуючи його районами Дамаска, Антіохії і Алеппо. Серед звичаїв виділяє споживання свинячого м’яса, проживання за рахунок скотарства. Арнольд також виділяє страх, яким володіє їхній повелитель, що поширюється як на мусульманських, так і на християнських вельмож. Система виховання частково співпадає із даними Марко Поло. Тобто все теж виховання з юного віку, навчання латинської, грецької, сарацинської та ін. мов. Мотивування майбутніми благами “побаченого” раю. При цьому юнаки проживають постійно по ассасинських фортецях, бачачи тільки своїх наставників, потім після розмови з повелителем той дає їм золотий кинжал і посилає вбити якогось бідаку[vii].

Ще можна відзначити свідчення Вен’ямина Тудельського, єврея за національністю, про шейха аль-Хашишина і народ хашишинів. Він центр спільноти розміщує за р. Йордан у місцевість Кармос. Цей народ у міндрівника має між собою цілковиту довіру, часто воює з едомитянами (тобто франками або ж хрестоносцями) а територія їхнього проживання оцінювалась восьмиденною ходьбою. Вен’ямин по суті першим з європейців описав ассасинів і їх основні характеристики, які в загальному близькі до свідчень його наступників[viii]. Однак при цьому допускає певні географічні неточності як стосовно нашої тематики, так і в розташуванні міст і річок на шляху своїх подорожей.

Вертаючись до нашого товариства, то воно мало чітку ієрархічну будову. Почнемо з низів до “гори”. Федаїни – виконавці смертних вироків, які діяли у сліпому послуху. Для них вбивство було актом релігійної самопожертви. Цивільні люди, як правило, мішенями не ставали[ix]. Такі особи з плином часу підвищувались у ранзі до наступного, рафіка – рядового місіонера. Після цього йшов старший місіонер – дайї, через яких безпосередньо передавалась воля Старця. До функцій дайї входить становлення духовного зв’язку між учнем та імамом. Дайї вже могли стати дай аль-кірбалями, які підпорядковувались тільки самому Старцю[x].

tee9gem5opu

Так як кількістю жертв ассасинів часто спекулюють, то важливим є хоча б приблизне визначення кількості жертв, щоб розвінчати певні містифікації. Французов наводить дані, взяті у свою чергу в іншого дослідника, де при Хасані ібн Сабаху, тобто за 1092-1124 рр., жертвами його доручень стали 49 осіб, причому 22 з них були вбиті за 1095-99 рр. При наступнику Хасана  Уміді масштаби “терору” охоплювали 12 осіб, вбитих в період 1129-1135 рр. Загалом же, в період з 1092 по 1162 рр. фізично усунуто 75 осіб, з них восьмеро були правителями[xi].

Почесними жертвами можна назвати Нізам аль-Мулька, фатимідського халіфа аль-Аміра, також двох аббасидських халіфів аль-Мустаршида і ар-Рашида, хоча з останніми двома можна посперечатись. Крім цього доведена причетність ассасинів до вбивства потенційного єрусалимського короля хрестоносців Конрада Монферратського в 1192 р. Однак є спірним питання про замовника, однак відомо точно, що ініціатива могла йти від третьої сторони, Річарда Левове Серце, Генріха Шампаньського тощо.

Таким чином можна констатувати, що міфи, породжені як сучасною історіографією, так і сучасними ассасинам хроністами є певні основи. Проте до нас їх історія дійшла як секта найманих терористів, які гашиш пили, їли і закусували. Дивлячись критично на першоджерела важко сказати, чи були особисті контакти авторів з членами ордену, тому їх можна поділити на таких, що особисто бачили когось із ассасинів і тих, хто будував свої оповіді на почутих оповідках. Їх структура є маловивчена, більше уваги приділяється як дослідженні особи Хасана ібн Сабаха, так витокам та ідеології течії ісмаїлітів, що у свою чергу виходить за рамки обраної теми. Попри все вище написане ассасини є досить цікавою сторінкою історії і згадані упередження тільки повинні звернути і задовольнити цікавість історика. Крім цього нерідко стиль ордену використовується і в кінематографі і при написанні книг, чого вартий браавоський орден безликих із фентезійного серіалу “Гра Престолів”, який базується на книгах Джорджа Мартіна “Пісня Льоду і Полум’я”. Ассасини ще чекають своїх нових дослідників.


РЕКОМЕНДУЄМО ДО ПЕРЕГЛЯДУ – «Горный старец» Хасан ибн Саббах и секта убийц. Наталия Басовская на Эхо.

maxresdefault


ПРИМІТКИ

[i] Дафтари Ф. Краткая история исмаилизма. Тридиции мусульманской общини. М.: АСТ ЛАДОМИР, 2004.  С. – 18.

[ii] Колин Уилсон. Орден Ассасинов. М.: АСТ, 2007. С.- 13.

[iii]  Колин Уилсон. Орден Ассасинов. М.: АСТ, 2007. С. – 15-16.

[iv] Марко Поло. Книга о разнообразии мира. Книга Первая, Глава XLI. Режим доступу (22.09.16) – http://www.vostlit.info/Texts/rus3/Polo/frametext3.htm

[v] John Hinnebusch. The historia occidentalis of Jacques de Vitry. The Univercity of Fribourg, 1972. Режим доступу (22.09.16)- https://books.google.com.ua/books?id=Rlua0N-AQNgC&pg=PA56&lpg=PA56&dq=jacques+de+vitry…

[vi] Дафтари Ф. Легенди об ассасинах. Мифи об исмаилитах. М.: Ладомир, 2009.  Режим доступу (22.09.16)- http://ec-dejavu.net/h/Hashshashin.html

[vii] Арнольд Любекский. Славянская Хроника. Книга VII. Режим доступу (22.09.16)- http://www.vostlit.info/Texts/rus17/Arnold_Luebeck_2/frametext7.htm

[viii] Веньямин Тудельский. Книга странствий раби Вениямина. Режим доступу (22.09.16)- http://www.vostlit.info/Texts/rus15/Veniamin_Tudel/frametext.htm

[ix] Джеймс Вассерман. Тамплиери и ассасини. Стражи небесних тайн. Режим доступу (22.09.16)- http://www.rulit.me/books/tampliery-i-assassiny-strazhi-nebesnyh-tajn-read-430628-28.html

[x] Большаков В. С талмудом и красним флагом флагом. Тайни мировой революции. М.: Политиздат. Режим доступу (22.09.16)- https://books.google.com.ua/books?id=idOJAQAAQBAJ&pg=PT126&lpg=PT126&dq=%D0%B4%D

[xi] Французов С. Легенда об ассасинах и историческая реальность. Журнал “Звезда”, номер 11. 2008. Режим доступу (22.09.2016)- http://magazines.russ.ru/zvezda/2008/11/fr10.html

 


Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись до – Дмитро Димидюк
e-mail – dymydyuk_da@ukr.net

А також, за цими посиланнями:
Vkontakte 
Львівський медієвістичний клуб
Бібліотека товариства
ISHA-Lviv

Facebook –
Димидюк Дмитро
Львівський медієвістичний клуб
ISHA-Lviv

Advertisements

One thought on “АССАСИНИ, АБО ЛЮСТРАЦІЯ ПО-МУСУЛЬМАНСЬКИ

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s