ВІД КНИГИ ІЗ ДАРРОУ ДО ПСАЛТИРЯ КОРМАКА: ЕВОЛЮЦІЯ ОЗДОБЛЕННЯ ІРЛАНДСЬКИХ РУКОПИСІВ

Від Книги із Дарроу до Псалтиря Кормака: еволюція оздоблення ірландських рукописів

От Книги с Дарроу к Псалтирю Кормака: эволюция отделки ирландских рукописей

 From the Book of Durrow to the the Psalter of Cormac: Evolution of Irish manuscripts

 

Автор Ксенія Скшентувенська, студентка III курсу історичного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка


 

ВСТУП

Ірландія вступила в епоху Середньовіччя із власною, самобутньою культурно-релігійною традицією. В першу чергу це було викликано таким фактором як природна ізоляція. Знаходячись  на віддаленому від континенту острові ірландці не зазнали впливу з боку Римської імперії чи інших країн, що дозволило їм зберегти власні культурні надбання і довгий час залишатися поза межами глобалізаційних процесів.

Християнство, що прийшло сюди у IV ст. набуло особливих унікальних рис, які дозволяють говорити про існування на острові такого феномену як Ірландська, або Кельтська Церква. Тим не менше, такий стан речей не міг тривати вічно і вже на початку VIII ст. всі релігійні центри острова визнали зверхність Риму.

KellsFol292rIncipJohn

 Книга із Келлс

Іншою подією, яка сприяла включення Ірландії в життя континенту стало вторгнення в країну вікінгів, які включили острів у власну систему торгівельних зв’язків, що покращило умови для контактів Ірландії із іншими європейськими країнами. Найбільш активну позицію в цьому процесі зайняли ірландські місіонери, які почали розповсюджувати свої знання на континенті.

Остання подія, яка назавжди прив’язала Ірландію до Європи сталась в 1171 році, коли на острів вторглися нормандські війська на чолі із Генріхом ІІ Плантагенетом, який проголосив себе правителем країни. Саме з цього часу і аж до першої половини ХХ ст.  Ірландія опинилась під владою Англії. Саме такою була політична доля країни в період Середньовіччя. Такий стан речей неминуче вплину і на культурно-релігійне життя острова і саме в даному контексті виникає питання, як ці процеси вплинули на розвиток книжкової справи в країн?

KellsFol005rCanonTable

Книга із Келлс

Мистецтво середньовічного писаря не обмежувалось лише написанням тексту. Часто текст навіть грав не головну роль, оскільки питання оздоблення та символізму займало достатньо вагому роль.  Тож, пропоную подивитись на розвиток ірландської ілюмінації та орнаментації.

І. Книга із Дарроу (650-700 рр. н. е.)

Місцем створення книги із Дарроу прийнято вважати монастир у с. Дарроу, графства Оффалі, Центральна частина Ірландії. Ще одним варіантом вчені називають Ліндісфарн, що на Півночі Британії чи монастир св. Йони у західній частині Шотландії. Однак, наразі це питання не є вирішеним.
Якщо торкатись змісту, то рукопис очевидно наразі є найдавнішим знайденим Євангелієм писаним острівним письмом. Наразі зберігається у бібліотеці Трініті Коледжу в Дубліні.

Книга з Дарроу

Книга з Дарроу

 

Ілюмінація:


1. Інципіт до Євангелія Св. Марка

Орнаментальна схема першої сторінки Євангелія від Св. Марка відображає орнаментальний малюнок та має риси, характерні для кельтської традиції оздоблення металу.  Взагалі, оздоблення цього рукопису демонструє інакше почуття мистецтва ніж, наприклад, у Келлській книзі, де майстерність та авторський стиль ілюмінаторів були вищі, однак творчі рішення їх не завжди відрізнялись подібною ефектністю та сміливістю.

KellsDecoratedInitial

Книга із Келлс

2. Символи Євангелістів

Іоанн – лев. Колористика та загальна схема є дуже схожою до технік оздоблення емалі. Бордюр – симетричне чергуванням різнобарвного плетіння.

Матвій – єдина людська особа в творі. Очевидно, автор не звик малювати людей.

Лука і Марк – тілець і орел. Бордюри, типові для ірландської традиції.

ІІ. Книга  Моллінга (кінець VIII ст.)
 

Кишенькове Євангеліє. Назва від імені святого Моллінга, чий підпис є в колофоні Євангелія від Іоанна. Однак, не виключено що це є копія з власноруч писаного Моллінгом манускрипту. Це один із останніх прикладів так званого «високого стилю» кельтської  ілюмінації. Зберігається у бібліотеці Трініті Коледжу в Дубліні.

Книга Моллінга

Книга Моллінга

ІІІ. Книга із Келлс (приблизно 800 р. н. е.)

Ілюміноване Євангеліє початку ІХ ст. Загально відомою є версія її походження з острову Йона, де була виготовлена у монастирі Св. Колумби, а після нападу норманів перевезена до абатства Келлс. Деякі приписували її створення самому Св. Колумбі, однак палеографічно ця теорія не підтвердилась. Зберігається в бібліотеці Трініті Коледжу у Дубліні.

 

KellsFol034rChiRhoMonogram

Книга із Келлс

Образи євангелістів:

 Матвій – людина, бо він виявляє людський характер Христа;

Марк – лев,  встановлює владу і королівську гідність Христа;

Лука – тілець, жертовність, ілюструє священство Христа;

Іоанн – орел,  тому що, як пише святий Августин,

«він злітає до неба як орел  і дивиться на світ незатьмареним оком». 
 

KellsFol027v4Evang

За поширеною острівною традицією золото і срібло в оздобленні не використовувались. Келлська книга включає в себе 13 мініатюр, безліч оздоблених ініціалів та «килимні» аркуші.

KellsFol291vPortJohn

Книга із Келлс

IV. Псалтир Кормака (1275 – 1325)

Походить із Центральної Ірландії. Імовірно, був скопійований ірландським переписувачем Кормаком для цистерціанського монастирю.  Про це говорить поліфонічний колофон. Зберігається у Британському музеї.

Книга Кормака

Псалтир Кормака


Оздоблення рукопису порівняно з ірландськими рукописами VIII-IX ст. є доволі бідним. Воно включає в себе 3 бордюри із зооморфними зображеннями та орнаментацією. Один із текстом всередині, інші два – стерті. Наявні також ініціали із антропо-  та зооморфними зображеннями.

Книга Кормака

З книги Кормака


ВИСНОВКИ

         Тож, підсумовуючи, ми можемо говорити про поступове включення ірландської традиції у європейське культурне життя та поширення впливів Європи у Ірландії. Про остаточне злиття з європейським світом можна говорити вже від ХІІ ст. , після якого поступово зникає типово ірландська традиція оздоблення рукописів. 

A-3P9Uzn91M


 

Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись до – Дмитро Димидюк
e-mail – dymydyuk_da@ukr.net

ФОТОГРАФІЇ ІЗ ЗАСІДАННЯ

Фотограф – Фотостудія Анастасії Кілар

А також, за цими посиланнями:
Vkontakte 
Львівський медієвістичний клуб
Бібліотека товариства
ISHA-Lviv

Facebook –
Димидюк Дмитро
Львівський медієвістичний клуб
ISHA-Lviv

Advertisements

One Comment Add yours

  1. Димидюк Дмитро коментує:

    Скопійовано на aera vulgaris.

    Подобається

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s