Організація та ідеологія ордену Асасинів

Автор Меняшев Денис
РедакторКіорсак Владислав, Димидюк Дмитро


 

Організація та ідеологія ордену Асасинів.

Организация и идеология ордена Ассасинов.

Order of Assassins: organization and ideology


 

ВСТУП

 

Організацію ордену асасинів пов’язують з особою Хасана ібн Сабаха, ісмаїлістського проповідника, засновника держави нізарітів (себто, ордену асасинів). Захоплення Аламуту стало першим  великим кроком до становлення Хасана ібн Сабаха як сильної впливової особи. Сама назва Аламут, означає «гніздо стерв’ятника», через високе місце, на якому вона розташована. Фортеця була побудована в 860 році і вважалася однією з неприступних фортець такого типу, які подібним чином були розкидані в гірській місцевості регіону Рудбаре (кордон між перським Іраком і  і Табаристаном)[i].

АЛАМУТ

Як тільки Хасан виявився господарем цього стратегічно важливого місця, він став шукати шляхи його зміцнення. Він відремонтував існуючі стіни і збудував нові, пробурив колодязі, провів канал, який з великої відстані доставляв воду до фортеці, облаштував каналізаційні шляхи. Володіння такої фортеці як  Аламут зробило його і господарем навколишніх земель. Він відразу почав ставитися до місцевих жителів як до своїх підданих, заохочував їх до землеробства, розбив великі сади фруктових дерев навколо височини, на якій знаходилася фортеця[ii]. Таким чином, він облаштував неприступний центр, який він ніколи не покидав.

1
Хасан ібн Сабах.

 

Очевидним був той факт, що нахабне захоплення Аламута не може бути просто пробачене. Не встигнувши назбирати достатню кількість припасів, фортеця була взята в облогу військами еміра, який не збирався віддати свою найпотужнішу фортецю ворогу правлячої династії.  Коли жителі міста були готові здатися, він проявив наполегливість, голосно заявивши що вдача буде на їх стороні, цим самим підняв їхній бойовий дух.  Хасан втримував війська еміра Арсланташу[iii], в той час Абу Алі, правитель Касвіна, який таємно був даєм[iv] Хасана,  атакував війська еміра, і розбив війська еміра Арсланташу. Під час тих самих подій Малек-Шах[v] також вислав війська проти Хусейна Каїна, який активно підтримував дії Хасана Сабаха в Кухистані. Хусейн сховався в Мумінабаді – фортеці схожій на Аламут. Саме ці події підштовхнули Хасана продемонструвати роботу системи, за допомогою якою він зможе викликати страх і обережність у високих посадовців Близького Сходу, не виключаючи самого султана.

2
Облога фортеці Аламут

     ПОЯВА АСАСИНІВ

Хасану було добре зрозуміло, що його плани по здобуттю влади були неповноцінними. Даї могли впливати на людей і завойовувати нових прихильників. до тих пір, поки у Хасана не буде укріплених цитаделей, а в очах ворогів він не буде викликати страх, доти поставленої цілі йому не досягнути. Тому він заволодів Аламутом та іншими фортецями, а потім до даїв і ріфііків додав ще один клас, який називався «фідаві»[vi] або вірних. В їх завдання входило беззаперечне підпорядкування наказам свого володаря, щоб без найменших питань і сумнівів вбивати будь яку людину, на яку їм вкажуть, навіть якщо він піде на вірну смерть заради цього. Спочатку одяг у фідаві були білого кольору а головний убір, пояс та взуття – червоного. Тому їх стали називати білі і червоні , проте для виконань завдання вони могли приймати будь-який вигляд[vii]. Маршал Ходсон вважає, що фідаві грали  будь-які ролі, які були потрібні для нанесення смертельного удару, так вони з легкістю прикидалися християнськими ченцями, рицарями хрестоносцями, багатими іншомовними купцями або простими бідняками[viii].

Дослідник Чарльз Гекенторн розділяє всю секту на дві великі категорії, так він виділяє: смертників і шукачів. Відповідно перші, нехтуючи втомою, небезпеками і тортурами, віддавали життя, коли це потрібно володарю, який вимагав, щоб вони або захищали його, або виконували його смертні вироки, тобто фідаві. Другі, ті хто знаходили і заманювали на свій бік нових послідовників[ix].

3
Одна з фортець асасинів в наші дні

Маршал Ходсон подає наступну ієрархію суспільства асасинів: на чолі стояв сам Хасан і його наступники, які носили титул Сейдная і шейх аль-Джебалі[x] – ім’я, дане за назвою території, що стала головним місцем зосередження сил. Останній через своє ім’я, частина якого – слово «шейх» – має подвійне значення (як «синьйор» у французькому та італійському означає і «більш старший», і «володар»), помилково перекладався ранніми європейськими істориками як «Старець Гори» . У його підпорядкуванні знаходилися даї-ель-Кебір[xi] , яких було троє, для кожної з провінцій: Джебалі, Кухістан і Сирія. Потім йшли даї, за ними ріфіікі, ще нижче фідаві і, нарешті, лазики, тобто учні[xii].Це далеко не повна ієрархічна драбина, оскільки за данними Маршала Ходсона, який базуючись на дослідженнях Хамера, подає приклади того, як звичайні селяни і ремісники, які проживали у фортецях і їх околицях, були вірними послідовниками Старця Гори.

Хасан прекрасно розумів, що жодне суспільство не можна тримати під контролем без обмежуючого впливу усталеної релігії. Тому, незалежно від того, якими були його особисті погляди, він вирішив підпорядкувати всіх своїх прихильників найбільш суворим заповідям традиційного ісламу.

Власний приклад – найкращий приклад для оточуючих. Тому, щоб показати свою вірність законам та “правильність”, Хасан засудив до смерті власного сина за порушення однієї із заповідей (які Хасан сам і створив), а саме за те що останній, не зважаючи на заборону вживати вино, дозволив собі це. А взагалі, це було суспільство доволі аскетичне, яке ревно дотримувалось всі консерватиних норм ісламу. [xiii][xiv]

4
Карта Близького сходу на 1100 рік

   ПІСЛЯ ХАСАНА АС САБАХА

Найбільш характерним для віровчення ассасинів стало обожнювання їх імама (релігійний, і фактично політичний, голова общини). Не визнаючи фатімідських халіфів своїми імамами, перші три аламутські шейха ассасинів проголошували себе за представників і виконуючих волю «прихованого імама». Четвертий шейх ордена ассасинів – Хасан II ібн Мухаммед, що правив в Аламуті в 1162-1166 рр., оголосив себе халіфом, отримавши необмежені повноваження безпосередньо від Аллаха.

Цей «богом обраний» правитель (Хасан II ібн Мухаммед) в 1164р. заявив про воскресіння мертвих і про наближення кінця світу. Це мало б означати, що асасини воскресли для нового життя, і для нині існуючого видимого світу настав кінець, і наступила нова ера духовного раю на землі.

7j7yxcsukSs
Зображення асасинів (XIV ст.)

Приписи шаріату, які ісмаїліти і раніше не рахували обов’язковими для себе, та практично були відмінені Хасаном ібн-Сабахом  на початку його правління в Аламуті, були повністю і остаточно скасовані. Проголосивши воскресіння з мертвих Хасан ІІ присвоїв собі функції судді, який мав би розбирати справи воскрешених. Згідно з мусульманським віровченням, такими функціями міг володіти лише Аллах. Це сприяло тому, що було закладено початок обожнення нізарітського верховного імама (ототожнення його з Аллахом).[xvii]

Хоч такі серйозні ідеологічні зміни приписуются аж четвертому аламутському шейху, подібні процеси розпочинаються ще у період правління Хасана ібн-Сабаха. Є дані про те, що він ототожнювався із богом жителями фортеці після того, як  демонстрував публіці різні дива, одні з яких це воскресіння після спалення та оживлення померлих підданих.

Відповідно до зовнішніх і внутрішніх чинників, правлячі шейхи змушенні були вносити певні зміни до віровчень. Так, із зростанням соціальних протистоянь на початку XIII  ст., аламутський шейх Джелаладдін Хасан ібн-Мухамед із зацікавлень правлячої верхівки, осудив віровчення своїх попередників, прокляв їх, наказав спалити деякі нізарітські рукописи які зберігалися в аламутській бібліотеці, і зобов’язав виконувати релігіозні обряди які приписувались шаріатом. Для того, аби доказати своє правовіря, він направив свою матір на паломництво до Мекки, визнав багдадського халіфа своїм сюзереном і отримав від нього відповідний документ, який підтверджував права на володіння його землями.

6
Фортеця Аламут в Ірані

Але такі дії викликали невдоволення переважаючої  більшості ассасинів, і шейх отримав глумливе прізвисько «Новий мусульманин»[xviii] Подібні дії були , так би мовити , проти природи ассасинів, так як вони втрачали свою політичну вагу підкорюючись високопосадовцям. Інакше було з тимчасовими союзниками. Так, ассасини постійно приймали участь у нескінченних місцевих міжусобицях, і не проявляли нетерпимості до хрестоносців, іноді вони заключали з ворогами ісламу політичні союзи і приймали участь у походах проти мусульманських правителів.

Однак заради вигоди вони примикали до своїх недавніх ворогів, і разом боролися проти хрестоносців. Іншими словами жертвами асасинів фідаві ставали як місцеві мусульмани, так і прийшлі на ці землі християни (такі собі вбивці на замовлення).[xix]

Так Пірс пол Рид у своїй праці «Тамплієри» наводить безліч прикладів зв’язків між асасинами і хрестоносцями. Один із прикладів говорить про те, як у 1133 році ассасини викупили у мусульман замок в Кадмських горах, який ті незадовго до цього відібрали у хрестоносців. Незабаром в їх руки перейшла ще одна фортеця – аль-Каф; в 1137 року вони відняли у хрестоносців Харібо, а в 1142 році захопили важливий укріплений пункт Масафі, який належав Дамаску. Приблизно в той же період в їх руках виявилося ще кілька замків і фортець, що зробило їх сусідами орденських замків в Камелії, Ла-Колі і Крак-де-Шевальє, а також в приморських містах Валанія і Тортоза.

7
Кадр з гри “Assassin’s Creed”. Асасин у Аккрі. Сюжет гри побудований на реальних подіях і розкриває історію ордену.

Але ненависть ассасинів до своїх мусульманських противників мимоволі спонукала тих до військового союзу з хрестоносцями. Так, в битві при Інаба 1149 року глава секти Алі ібн-Вафа загинув, борючись пліч опліч з Раймундом де Пуатьє. Правда, всього три роки потому Раймунд II був вбитий членом тієї ж секти.[xx]Що в котрий раз вказує на те що орден ніколи не залишався вірним іновірцям, а тимчасові союзи були лише за умови власної  вигоди.

Далі буде…


  ПОКЛИКАННЯ

[i] Теперішня північ Ірану

[ii] Томас Кейтли.Тамплиеры и другие тайные общества Средневековья/Т.Кейтли.2011.-С.-20.

[iii] Тодішній правитель провінції Рудбар

[iv] Виконували роль проповідників та вербовщиків

[v] Султан династії Сельджуків

[vi] Дослівно – жертвуючий собою в імя віри

[vii] Томас Кейтли.Тамплиеры и другие тайные общества Средневековья/Т.Кейтли.2011.-С.-23.

[viii] Маршалл Дж. С Ходжсон. Орден ассассинов : борьба ранних низаритов исмаилитов с исламским миром/ Маршалл Дж. С Ходжсон.- пер. с англ. С. В. Иванова., СПб : Евразия, 2004.С.-93.

[ix] Гекерторн Ч. У. Тайные Общества всех веков и всех стран/Ч.У. Гекерторн.С.-130-131

[x] Володар або старець гори

[xi] Старші проповідники

[xii] Томас Кейтли.Тамплиеры и другие тайные общества Средневековья/Т.Кейтли.2011.С.-23-24

[xiii] Маршалл Дж. С Ходжсон. Орден ассассинов : борьба ранних низаритов исмаилитов с исламским миром/ Маршалл Дж. С Ходжсон.- пер. с англ. С. В. Иванова., СПб : Евразия, 2004.С.-85-86.
[xiv] Томас Кейтли.Тамплиеры и другие тайные общества Средневековья/Т.Кейтли.2011.С.-24

[xv] Засновник Ісмаілізму

[xvi] Маршалл Дж. С Ходжсон. Орден ассассинов : борьба ранних низаритов исмаилитов с исламским миром/ Маршалл Дж. С Ходжсон.- пер. с англ. С. В. Иванова., СПб : Евразия, 2004.С.- 124.

[xvii] Беляев Е.А. Мусульманское Сектанство/Е.Беляев.-М.,Издательство Восточной Литературы, 1957.С.-74-75.

[xviii] Беляев Е.А. Мусульманское Сектанство/Е.Беляев.-М.,Издательство Восточной Литературы, 1957.С.-76-78.

[xix] Беляев Е.А. Мусульманское Сектанство/Е.Беляев.-М.,Издательство Восточной Литературы, 1957.С-78.

[xx] Пирс Пол Рид. Тамплиеры/ Пирс Пол Рид.- М., АСТ: Москва,Хранитель,Харвест,2008.С.-68.


 

Із зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись до – Дмитро Димидюк
e-mail – dymydyuk_da@ukr.net

А також, за цими посиланнями:
Vkontakte 
Львівський медієвістичний клуб
Бібліотека товариства

Facebook –
Димидюк Дмитро
Львівський медієвістичний клуб

Advertisements

One Comment Add yours

  1. Димидюк Дмитро коментує:

    Скопійовано на aera vulgaris.

    Подобається

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s