Курс лекції з історії скандинавської міфології. Лекція ІIІ: Уявлення про будову світу в середовищі середньовічного скандинавського суспільства (Частина 1)

Львівський медієвістичний клуб, разом з Владиславом Кіорсаком (автор тексту), раді Вам представити неординарний та цікавий курс лекцій з історії скандинавської міфології. 

3. Уявлення про будову світу в середовищі середньовічного скандинавського суспільства (Частина 1).

The concept of the structure of the world among medieval Scandinavian society (Part 1).

Представления о строении мира в среде средневекового скандинавского общества (Часть 1).

 

3.1 Іґґдрасіль.

Просторові уявлення скандинавів відрізнялись від сучасних географічних понять. Холодну північ, вони розміщували на півдні, а родючі землі півдня на півночі. Будучи найкращими на час раннього середньовіччя мореплавцями вікінги не знали системи координат, що базувалась на даних компаса. Тому в творах часу середньовіччя ми часто зустрічаємо географічні неув’язки, однак ми не можемо брати  до уваги те, що Т. Джаксон називає «ментальною картою». Пізніші ісландські трактати, зокрема «Молодша Едда», «Коло Земне» та інші ісландські географічні трактати, свідчать про більшу обізнаність норманів в географії. Зокрема Сноррі Струлуссон вже згадує три частини світу (Азію, Африку і Європу), вважаючи землю круглою і намагається пов’язати розташування міфічних світів з конкретними географічними локаціями. Наприклад Асгард вчений ісландець розташовував в Трої, Ванахейм на території Сарматії, в гирлі Танаїсу, на березі Чорного моря. Однак все це є нічим іншим, як пізнішим нашаруванням, викликане знайомством дослідника з античною традицією і в даному контексті нас мало цікавить. Набагато важливішим є питання сприйняття світу звичайних селян, які жили в певній ізоляції і не були знайомі з сучасними їм здобутками науки.

11111122332112
  Гіпотетична карта Вінланду (Північної Америки) часів Епохи Вікінгів

f347825b2a3b879718d61fcf47b80e88

Важливою складовою частиною всесвіту є світове дерево, священний ясен Іґґдрасіль, що об’єднував всі дев’ять просторів-світів у світоглядних уявленнях скандинавів. Вічнозелений ясен (або тис) утримувався на трьох коренях, які згідно старшої Едди розходяться по цілому світі, «Один у асів, другий у грімтурсенів, там де спочатку була світова безодня. Третій тягнеться до Ніфльхейму». Під кожним коренем розташовується джерело, в Йотунхеймі знаходиться джерело Міміра, в Хельхеймі джерело Хель, в Асгарді – джерело Урд.

На гілках ясеня сидить орел, а між його очима – яструб Ведрфольнір. Під корінням Іґґдрасіля живуть мільйони змій, які постійно гризуть гілки та коріння. Білка Рататоск постійно бігає з верху в низ між орлом і змієями Нідхйоггом. Чотири оленя (Даін, Двалін, Дунейр, Дураттор) стоять біля дерева і поїдають листя.

игг2

Корінь світового дерева, що розташований в Йотунхеймі, наділений особливим значенням в міфології, оскільки грімтурсенам була доступна первинна мудрість, яку шукав сам Одін. Мудрість була прихована в джерелі, що належало Міміру. Одін прийшов в Йотунхейм і попросив напитись, однак за знання Мімір взяв у Одіна око.

yggdrasil_by_dwarfeater-d3ef2p5

В старшій Едді акцентується на неоднозначному становищі дерева, яке постійно пожирають різні демонічні персонажі. З цим моментом пов’язаний міф про інше джерело – Урд, «Доля». Воно настільки чисте, що будь-яка річ, яка доторкається до цієї води стає кристально чистою. З цього джерела три норни (Скульд, Верданді і Урд) – богині долі черпають воду, якою поливають Іґґдрасіль, вода настільки живильна, що ясен залишається вічнозеленим.  Поблизу джерела кожного дня аси збираються на тінг по мості Біврйост.

игг3

Дослівно слово «Іґґдрасіль» можна перекласти як « Кінь Іґґа», або «кінь жахливого»,(слово Yggrвиступає як кеннінг Одіна). Прибивши себе до дерева, Одін приніс жертву самому собі. Провисівши дев’ять днів і дев’ять ночей Одін пізнав таїнство рун. В даному контексті Одін виступає богом-покровителем світового дерева, очевидно саме з цим випадком пов’язана назва Yggdrasil.

Важливим елементом світобудови є змій Йормунганд, породжений богом Локі. Цей змій настільки виріс, що зміг поміститись лише в світовому океані, оперезавши землю навколо, кусаючи себе за хвіст. За словами В. Петрухіна Йормунганд почав ототожнюватись з злими силами лише з розвитком есхатологічних міфів про кінець світу, до цього він міг ототожнюватись з постійною зміною і циклічністю природи.

ab4ab95e9f9be54d2639e387e2cd4366Схематичне зображення Йормундганга – світового змія.

Паралельно з Іґґдрасілем існує й інше дерево – Мімамейд що символізує море. Йому не можливо завдати шкоди ніяким деревом чи залізом, півень Відофнір сидить на вершині цього дерева.

j5igqa
Зображення Іґґдрасіля на рунічному камені

Odin_am_Brunnen_der_Weisheit
Одін п’є з джерела Міміра (картина Роберта Енгельса 1903 р.)

Norns_(1832)_from_Die_Helden_und_Götter_des_Nordens,_oder_Das_Buch_der_sagen
 Норни поливають Іґґдрасіль з джерела Урд.

З питань рекомендованої літератури до теми, а також з зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись на Vlad.Kiorsak@Gmail.com.
P.S. Далі буде!
З питань рекомендованої літератури,звертайтесь на
Vlad.Kiorsak@Gmail.com
або
Дмитро Димидюк

Advertisements

2 thoughts on “Курс лекції з історії скандинавської міфології. Лекція ІIІ: Уявлення про будову світу в середовищі середньовічного скандинавського суспільства (Частина 1)

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s