Курс лекції з історії скандинавської міфології. Лекція ІI: Космогонія і теогонія в германо-скандинавській міфології.

Львівський медієвістичний клуб, разом з Владиславом Кіорсаком (автор тексту), раді Вам представити неординарний та цікавий курс лекцій з історії скандинавської міфології. 

2. Космогонія і теогонія в германо-скандинавській міфології.
Cosmogony and Theogony in Norse mythology.
Космогония и теогония в германо-скандинавской мифологии.

Давньогерманські космогонічні концепції по різному трактуються у «Старшій» і «Молодшій Едді». Причиною цього, очевидно, є те, що переказ передавався в усній формі і міг вбирати певні локальні особливості. Не варто також відкидати і вплив інших культур, зокрема християнської.

Характерною рисою давньогерманської моделі світу є виникнення різних просторів і часів, що змінювали один одного або існували паралельно. Давньоісландський космогонічний міф починається з того, що періоду творення передував хаос. Згідно переказів на початку не було ні землі, ні неба існувала лише світова безодня, яку наповнювала лава і льодовики. Від зіткнення іскор з інієм народилась двояка істота Імір, праотець велетнів. Разом з Іміром, з інію народилась корова Аудумла. Їжею для неї були солоні каміння, які вона лизала. Одному з каменів вона надала форму людської фігури , яка потім ожила і перетворилась в Бурі, прабатька всіх богів.

ginnungagapplace
Гінунунгагап – первісна світова безодня

Під лівою пахвою Іміра виросли чоловік і жінка, а від його ніг народився шестиголовий велетень Трудгельмір – праотець йотунів. Покоління богів вбило Іміра. Це символізує знищенню хаотичного начала. Тіло Іміра послужило основою для створення матеріального всесвіту, з кісток велетня утворились гори, з черепа – небо, з крові – світовий океан, з зубів –скелі, з волосся – ліс, з черв’яків, що пожирали його труп утворились карлики.  Боги закріпили на небі сонце, місяць і зірки, тим самим створюючи поняття часу.

imir_2
Імір

З ран Іміра витекло стільки крові, що в ній втопились всі велетні. Врятувався на ковчезі лише Бергельмір з дружиною і дітьми, від якого і пішов рід йотунів.

Audhumla
Корова Аудумла. Вигодування Іміра.
image
 Корова Аудумла. Зображення з рукопису Молодшої Едди.

Виникнення часу пов’язують з смертю Бальдра, світлого бога родючості, саме в цей час приривається космічна безкінечність, починається новий етап розвитку всесвіту, символізуючи початок есхатологічного циклу. На цьому етапі боги створили людей і дали їм простір – Мідгард, захищений від велетнів стінами, що були створені з вій Іміра. Період щасливого існування людей називався «золотим віком», після появи трьох жінок-велетнів наступила гибель богів, все це супроводжувалось погіршенням кліматичних умов, початком великої зими, моральної деградації суспільства. Есхатологічна картина закінчується фінальною битвою, що зветься Рагнарьок. Вторгнення ворожих сил призводить до руйнування часу і простору, вовк Фенрір звільниться від кайданів і проковтне сонце, змій Йормунганд випливе і море вийде з берегів, розколеться небо, впадуть гори, зникне місяць і зірки, помирають боги. Після цього весь цикл починається з початку, всесвіт відроджується, приходить нове покоління богів і людей.

000002
Смерть Бальдра. Зображення з рукопису Молодшої Едди.

Таким чином світ був створений на основі взаємодії протилежних стихій – спеки і холоду, але разом з гармонією,  створенням правильних форм простору і рівномірної течії часу. Боги-творці принесли в цей світ смерть і руйнування. Світ створений на крові, приречений на кінцеву загибель. Уявлення про те, що облаштовуючи землю , людина шкодить природі було притаманне людині з давніх часів. Очевидно саме на основі цих уявлень зародилась традиція жертвопринесення. Звідси уявлення про добро і зло і те, яка між ними тонка грань.

З питань рекомендованої літератури до теми, а також з зауваженнями, пропозиціямии чи запитаннями прошу звертатись на Vlad.Kiorsak@Gmail.com.
P.S. Далі буде!
З питань рекомендованої літератури,звертайтесь на
Vlad.Kiorsak@Gmail.com
або
Дмитро Димидюк

Advertisements

2 thoughts on “Курс лекції з історії скандинавської міфології. Лекція ІI: Космогонія і теогонія в германо-скандинавській міфології.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s